Allt fler företag öppnar upp för distansarbete
Hybrid, hemifrån eller helst på plats? För att kunna möta talanger på marknaden behöver många företag idag erbjuda flexibla arbetsplatser.
En personalhandbok ger transparens om företagets standarder och förväntningar – alla vet vad som gäller. Vi går igenom 5 punkter att ha med i en personalhandbok.
En personalhandbok kan vara till stor nytta för både chefer och medarbetare då det belyser hur en viss situation eller uppgift ska hanteras. Båda parter delar ett gemensamt intresse av information och en enhetlig personalhandbok ger transparens om företagets standarder och förväntningar och underlättar därmed enighet och likabehandling – alla vet vad som gäller.
I artikeln listar vi 5 punkter som kan vara bra att ha med i personalhandboken.
Se personalhandboken som ett uppslagsverk för dina anställda, där de enkelt kan hitta svar på sina frågor på egen hand. Detta är särskilt fördelaktigt för nyanställda i företaget, som kommer att ha många frågor till en början. Till exempel kan en personalhandbok innehålla följande procedurer:
Personalhandboken kan byggas upp med en färdig mall eller från grunden med ett skräddarsytt innehåll anpassat till just din verksamhet. Det är smart att göra en plan utifrån de viktigaste frågorna som behöver komma på plats och fungera i verksamheten. Detta för att åstadkomma kvalitet och tydlighet i de mest angelägna ämnena.
Med hjälp av din plan och den prioriterade ämneslistan som skapats kan arbetet påbörjas genom att se över vilken information som redan finns och hur den kan utnyttjas. I vissa fall kan man enkelt länka till befintlig dokumentation men ibland behöver man se över denna för att kunna skapa tydlighet som hjälper medarbetarna att snabbt och enkelt kunna tillgodogöra informationen.
Att få en väl fungerande och uppdaterad personalhandbok kräver att man arbetar med den kontinuerligt och ser till att den underhålls.
För att säkerställa att den hålls uppdaterad är det bra att knyta arbetet med den till olika roller inom verksamheten som ansvarar för att uppdatera den. Genom att skapa en förvaltningsplan kan du spåra när informationen i din personalhandbok behöver uppdateras eller kompletteras.
Det är viktigt att personalhandboken är lättillgänglig för alla chefer och medarbetare. Ett tips kan vara att publicera den på intranätet.
Hybrid, hemifrån eller helst på plats? För att kunna möta talanger på marknaden behöver många företag idag erbjuda flexibla arbetsplatser.
Sedan arbetsgivardeklaration på individnivå – AGI – infördes har vi kunnat se både positiva resultat och utmaningar. Det här är de viktigaste.
Utvecklingssamtal handlar inte bara om att ställa frågor och få svar, utan också om att skapa en öppen dialog där medarbetare känner sig hörda. Läs...
Vi tar kontinuerligt fram artiklar och guider för ett lyckat företagande.