5 punkter att ha med i en personalhandbok
En personalhandbok ger transparens om företagets standarder och förväntningar – alla vet vad som gäller. Vi går igenom 5 punkter att ha med i en...
I tider med lågkonjunktur och hög inflation är det bra att se över företagets likviditet och på så sätt få kontroll över företagets ekonomi även i osäkra tider.
Under en lågkonjunktur är företagets likviditet extra viktig för att kunna fortsätta driva sin verksamhet i en period där det annars kan vara svårt att upprätthålla en stabil omsättning.
Under svåra marknadsförhållanden är det viktigt att granska och optimera sin likviditet för att säkerställa att bolaget har tillräckligt med kassaflöde för att täcka kostnader och bibehålla sin verksamhet trots minskad efterfrågan. Genom att upprätta en likviditetsbudget kan man arbeta proaktivt genom att tidigt identifiera eventuella likviditetsproblem.
För att skapa en likviditetsbudget granskar man alla inflöden, det vill säga de pengar som kommer in i företaget under angiven period. Till detta räknas försäljningsintäkter, investeringar och andra intäkter. Därefter går man igenom utflöden under samma tidsperiod, till detta räknas löner, hyra, inköp av material och andra utgifter. In- och utflödena kan sedan användas för att skapa en likviditetsbudget. Med en likviditetsbudget kan företag förutse sina likvida medel och därmed undvika att hamna i en situation där de saknar kapital för sina omkostnader och utgifter.
En likviditetsbudget visar:
När marknaden är osäker kan det vara svårt att upprätthålla en stabil omsättning, vilket kan leda till oregelbundna intäkter och högre utgifter. Med en likviditetsbudget kan företag i god tid arbeta för att inte hamna i illikviditet eller på obestånd (oförmögna att betala sina omkostnader). Med en god överblick över ekonomin och eventuella brister i likviditeten kan man snabbt vidta åtgärder för att förbättra sin ekonomiska situation.
Man kan till exempel försöka minska kostnader eller öka försäljningen för att förbättra kassaflödet.
Likviditetsbudgeten kan användas som ett hjälpmedel då det framgår tydligt vad bolaget i början av en period har för kassabehållning och vilka utgifter som planeras uppstå. Genom att planera för framtiden kan företaget också ta beslut om investeringar och lån baserat på deras nuvarande och framtida ekonomiska situation. Se till att regelbundet uppdatera likviditetsbudgeten för att säkerställa att den fortfarande är relevant!
1. Fakturera direkt – och digitalt.
Ha koll på din fakturering och att få iväg fakturorna i god tid.
2. Se över kundnöjdheten
Kundnöjdhet är otroligt viktigt! Dels för att det kostar mer att jaga nya kunder än att sälja till befintliga nöjda kunder, men också för att nöjda kunder är mer mottagliga för merförsäljning.
3. Lån och bankrelationer
Se över alla företagslån och vilken ränta du har idag. Att vara proaktiv och underhålla bankrelationer kommer leda till en bättre personlig kontakt med din banktjänsteman vilket i sig ofta leder till att det är lättare att argumentera för bättre lånevillkor. En likviditetsbudget kommer dessutom öka möjligheterna till finansiering.
4. Inkasso
Genom att hålla en bra professionell distans till sina kunder är det lättare att hantera och gå vidare med uteblivna inbetalningar. Se till att skicka vidare fakturaärenden till inkasso och var tydlig med dina säljvillkor.
5. Personal
I många fall kan man se över personalkostnaden genom att kontrollera hur man fördelar arbetstiden och arbetsuppgifter och vilket värde det ger. I en tillväxtfas kan det ibland vara fördelaktigt att ta in en konsult istället för att anställa.
6. Factoring
Om du har tillfälliga likviditetsproblem eller har behov av intäkter kan du överväga att sälja eller belåna fakturor. Om du har återkommande problem med likviditeten kan det finnas större underliggande problem som behöver undersökas mer noggrant.
7. Lager
Optimera ditt lager och se till att du har rätt mängd varor anpassat för rätt säsong. Det kan vara fördelaktigt att använda ett smidigt affärssystem som kan hjälpa dig justera ditt lager, på så vis minskar risken för onödiga och ineffektiva inköp.
En försämrad likviditet kan påverka bolagets förmåga att betala sina egna skulder i tid.
Bolaget kan drabbas av dyra påminnelseavgifter och straffräntor som kan komma att påverka bolagets kreditrating och i sin tur leda till att anställda och samarbetspartners blir svåra att behålla över tid.
Om man upplever en försämrad likviditet under en längre period kan det innebära att bolaget hamnar på obestånd. Det innebär att bolaget är oförmögen att uppfylla sina ekonomiska åtaganden vilket kan leda till konkurs eller andra rättsliga förfaranden som syftar till att hantera och lösa de ekonomiska problemen.
Klara Consulting hjälper dig att skapa en likviditetsbudget anpassad efter företagsstrategi och behov. Vi utvärderar nuvarande kassaflöden och föreslår effektiva lösningar.
Vårt team av erfarna konsulter hjälper företag att uppnå finansiell stabilitet och hållbarhet. Vi kan hjälpa dig att förbättra likviditeten genom att sätta upp en likviditetsbudget och implementera effektiva strategier för likviditetsstyrning.
Kontakta oss idag för att få mer information om hur vi kan hjälpa dig!
En personalhandbok ger transparens om företagets standarder och förväntningar – alla vet vad som gäller. Vi går igenom 5 punkter att ha med i en...
Vad är likviditetens roll för företag och hur påverkar den förmågan att maximera sina vinster? Vi djupdyker in i ämnet och går igenom strategier som...
Årsbokslut kan vara omfattande och det är bra att redan nu börja tänka på hur du kan underlätta arbetet. Vi ger dig våra bästa tips på hur du...
Vi tar kontinuerligt fram artiklar och guider för ett lyckat företagande.