Kunskapsbanken

Vanliga utmaningar för tillväxtföretag

Skriven av Robert Johansson | 2025-apr-08 07:00:00

1. Tids- och kostnadseffektiv redovisning

När ett företag växer snabbt uppstår ofta nya utmaningar kring redovisningen. Det kan vara svårt att avgöra vilket affärs- eller redovisningssystem som är bäst lämpat för företagets specifika behov. Samtidigt kan den underliggande komplexiteten i redovisningen förändras och kraven på tydlig och noggrann rapportering öka. Om resurserna är begränsade kan arbetsbelastningen bli för hög, vilket ökar risken för fel.

2. Lönehantering

I ett mindre företag kan lönehanteringen ofta skötas internt med hjälp av enklare försystem, men när företaget växer och antalet anställda ökar kan detta snabbt bli mer komplext. Då kan det vara värdefullt att ha en partner som tar ansvar för lönehanteringen och säkerställer att alla anställda får rätt lön och ersättning, i rätt tid. Att välja en samarbetspartner för lönehantering som har bra affärsstöd kan spara tid åt din HR-funktion genom bättre verktyg för lönerevision och kompetensförsörjning internt.

3. Systemlandskap och vikten av rätt verktyg

I ett litet företag kan affärsdokumentation ofta hanteras i Excel eller ett enkelt redovisningssystem. Men när företaget växer och nya behov uppstår – som lageruppföljning, påminnelsehantering och rapportering till ägare – ökar också kraven på ett mer automatiserat systemlandskap. Ett sådant system gör det enklare att följa och hantera affärshändelser på ett effektivt sätt.

4. Rekrytering eller samarbetspartner för ekonomitjänster?

För många småföretagare är rekrytering en dyr process, men det finns en ambition att ta in rätt kompetens i takt med att företaget växer. Ett alternativ kan vara att samarbeta med en partner som erbjuder flexibla lösningar för ekonomitjänster. Ett mindre företag kan välja en outsourcad lösning, och när företaget växt kan det finnas ett värde i att hantera ekonomin internt. Vi erbjuder både outsourcing och rekrytering baserat på det behov som ditt företag har.

5. Interimslösningar

Behovet av kompetens kan uppstå plötsligt, exempelvis vid föräldraledighet, sjukskrivning eller en extrem arbetstopp i ett växande företag. Att hitta rätt person med rätt kompetens på kort tid kan vara svårt. Då kan en interimslösning vara ett bra alternativ. Genom att ta in en konsult kan du snabbt få stöd under en begränsad period, från deltid till heltid, och mellan 1 och 12 månader.

Sammanfattningsvis

Att hantera dessa utmaningar på ett effektivt sätt är avgörande för att skapa en hållbar tillväxt. En välskött redovisning kan vara en nyckelfaktor för ökad framgång, effektivitet och lönsamhet. Genom att anlita en redovisningbyrå kan ditt företag spara både tid och pengar, minska risken för fel och få värdefulla insikter om företagets ekonomi.

Behöver ditt företag stöd med redovisning, lönehantering, interimslösningar, rekrytering eller rådgivning? Kontakta oss på Klara Consulting – vi hjälper dig och ditt företag på bästa sätt.