Microsoft Business Central - Fördelar och Tips & Tricks
I denna artikel har vi på Klara Consulting sammanställt 5 stora fördelar och tips och tricks med Business Central.
Att driva ett snabbt växande företag kan både vara spännande och utmanande. När företaget växer snabbt ställs man ofta inför flera operativa hinder, i kombination med tidsbrist. Detta gäller även viktiga strategiska beslut och analyser av redovisning och lönehantering. Vi har sammanställt de vanligaste utmaningarna som ett tillväxtföretag möter när det gäller redovisning, lönehantering, systemlandskap, interimslösningar och rekryteringsbehov.
När ett företag växer snabbt uppstår ofta nya utmaningar kring redovisningen. Det kan vara svårt att avgöra vilket affärs- eller redovisningssystem som är bäst lämpat för företagets specifika behov. Samtidigt kan den underliggande komplexiteten i redovisningen förändras och kraven på tydlig och noggrann rapportering öka. Om resurserna är begränsade kan arbetsbelastningen bli för hög, vilket ökar risken för fel.
I ett mindre företag kan lönehanteringen ofta skötas internt med hjälp av enklare försystem, men när företaget växer och antalet anställda ökar kan detta snabbt bli mer komplext. Då kan det vara värdefullt att ha en partner som tar ansvar för lönehanteringen och säkerställer att alla anställda får rätt lön och ersättning, i rätt tid. Att välja en samarbetspartner för lönehantering som har bra affärsstöd kan spara tid åt din HR-funktion genom bättre verktyg för lönerevision och kompetensförsörjning internt.
I ett litet företag kan affärsdokumentation ofta hanteras i Excel eller ett enkelt redovisningssystem. Men när företaget växer och nya behov uppstår – som lageruppföljning, påminnelsehantering och rapportering till ägare – ökar också kraven på ett mer automatiserat systemlandskap. Ett sådant system gör det enklare att följa och hantera affärshändelser på ett effektivt sätt.
För många småföretagare är rekrytering en dyr process, men det finns en ambition att ta in rätt kompetens i takt med att företaget växer. Ett alternativ kan vara att samarbeta med en partner som erbjuder flexibla lösningar för ekonomitjänster. Ett mindre företag kan välja en outsourcad lösning, och när företaget växt kan det finnas ett värde i att hantera ekonomin internt. Vi erbjuder både outsourcing och rekrytering baserat på det behov som ditt företag har.
Behovet av kompetens kan uppstå plötsligt, exempelvis vid föräldraledighet, sjukskrivning eller en extrem arbetstopp i ett växande företag. Att hitta rätt person med rätt kompetens på kort tid kan vara svårt. Då kan en interimslösning vara ett bra alternativ. Genom att ta in en konsult kan du snabbt få stöd under en begränsad period, från deltid till heltid, och mellan 1 och 12 månader.
Att hantera dessa utmaningar på ett effektivt sätt är avgörande för att skapa en hållbar tillväxt. En välskött redovisning kan vara en nyckelfaktor för ökad framgång, effektivitet och lönsamhet. Genom att anlita en redovisningbyrå kan ditt företag spara både tid och pengar, minska risken för fel och få värdefulla insikter om företagets ekonomi.
Behöver ditt företag stöd med redovisning, lönehantering, interimslösningar, rekrytering eller rådgivning? Kontakta oss på Klara Consulting – vi hjälper dig och ditt företag på bästa sätt.
I denna artikel har vi på Klara Consulting sammanställt 5 stora fördelar och tips och tricks med Business Central.
Att driva ett fåmansföretag kan vara både spännande och utmanande - i vår artikel sammanställer vi de vanligaste utmaningarna samt viktiga deadlines.
Business Central kan automatisera och effektivisera ditt företags ekonomiprocesser - i vår artikel lyfter vi fördelarna och när det passar ditt...
Vi tar kontinuerligt fram artiklar och guider för ett lyckat företagande.