Sökfärdigheter på LinkedIn avgörande för rekryterare
Upplägget för en längre och en lite kortare rekryteringsprocess. Hur fungerar rekrytering och vad kan du förvänta dig av processen? Vi går igenom två...
Med kort varsel kan en interimskonsult med rätt kompetens både förenkla och förbättra er vardag.
En interimskonsult är en medarbetare som arbetar på ett tillfälligt kontrakt – ofta genom en samarbetspartner. Interimskonsulter kan hjälpa en verksamhet med specifika arbetsuppgifter under olika tidsperioder och kan ha flera parallella uppdrag. De kan arbeta både på plats hos uppdragsgivaren eller på distans. Eftersom det ofta är en kortare tidshorisont för ett interimsuppdrag än en permanent roll kan man enkelt sätta tydliga mål för uppdraget, vilket gör att arbetet blir resultatfokuserat.
Företag som har behov av en extra resurs behöver inte själva stå för rekrytering av interimskonsulter. Genom att ta hjälp av en extern resurs för rekryteringen sparar du både tid och pengar samt ökar ditt företags chanser till att ha rätt kandidat på plats vid rätt tillfälle. Samarbetspartnern hjälper dig genom hela rekryteringsprocessen och besitter stor kunskap om hur de kan matcha interimskonsultens kompetens mot kriterierna för det aktuella uppdraget. Detta ger en flexibel lösning, större trygghet och personal med rätt kunskap.
1. Du slipper långa rekryteringsprocesser.
Konsultföretaget som hyr ut interimskonsulten står för det praktiska kring rekryteringen. Företaget har en databas med alla medarbetare, projektanställda, externa konsulter och potentiella framtida konsulter som de samarbetar med. Detta underlättar rekryteringsprocessen – där de utgår från företagets krav för att hitta den bästa matchningen. Man tar hänsyn till önskemål, krav och vilka uppgifter som ska lösas innan man påbörjar arbetet med att hitta rätt interimskonsult för ändamålet.
2. Du kan snabbt få en ersättare vid sjukdom eller om den nuvarande resursen inte fungerar.
Interimskonsulter har en relativt bred erfarenhet och är vana att arbeta i olika organisationer och företagskulturer vilket generellt sett innebär att de har lätt för att anpassa sig till nya förhållanden.
3. Ett flexibelt upplägg.
Interimskonsulter innebär ett flexibelt och skalbart upplägg där man har möjlighet att ta fram en lösning som passar behoven i den enskilda verksamheten. Utan att behöva bekymra er om att hantera tillsvidareanställningar vid arbetstoppar eller hög sjukfrånvaro.
4. Färre löneomkostnader.
Eftersom interimskonsulterna arbetar på uppdrag blir du inte kvarsittande med överflödig personal när behovet har dalat.
5. Ökad trygghet – du får den kvalitet som du förväntar dig.
Interimskonsulter har genomgår en granskning utifrån både kunskaper och personlig matchning. Om samarbetet med interimskonsulten inte fungerar åtar sig konsultföretaget uppgiften att tillhandahålla en ny resurs. Dessutom – vid lyckade samarbeten – går det ofta att använda sig av samma interimskonsult till kommande projekt.
6. Främjar kulturen inom företaget.
En stor fördel med att använda en interimskonsult är att de ser organisationen med nya ögon och agerar likt resultatorienterade specialister som inte är bundna av interna sociala relationer och hierarki. De kan koncentrera sig helt på uppgiften under den angivna perioden vilket främjar kulturen och kompetensen inom företaget.
Det finns flera skäl till att företag väljer att anlita en interimskonsult. När en nyckelperson försvinner från företaget eller om det sker en förändring i organisationen finns det ofta en stor trygghet i att anlita en interimskonsult som är expert inom området. Interimskonsulter har ofta tidigare erfarenhet av liknande uppgifter och kan fylla ett kompetenshål i ett befintligt projekt. Ofta anlitas interimskonsulter i samband med:
Gemensamt för dessa är att det finns ett akut behov av en kompetent resurs för att lösa ett specifikt uppdrag.
Ta reda på vilken kompetens du är i behov av och fokusera på det. Var inte rädd för att ta in en konsult under turbulenta förhållanden. Den typiska interimskonsulten är ofta en person som kan och vill kliva in i ett förändringsläge och som stimuleras av utmaningar. Var tydlig med de mål och förväntningar du har och fokusera på dessa.
Behovet för en interimskonsult är ofta plötsligt och att kunna leverera rätt kompetens med kort varsel är en av grundpelarna inom interim. Beroende på hur specifik kompetensen är och hur brådskande behovet är så är det alltid vår ambition att lösa behovet omgående. Processen sker löpande i flera steg där d som företag får kontinuerlig uppföljning.
Interimsprocessen kan se olika ut hos olika företag – samt anpassas efter era behov. Läs mer om hur interimsprocessen ser ut hos oss.
Hur lång tid tar rekryteringsprocessen?
Behovet av interimskonsulter är ofta plötsligt och att kunna tillhandahålla rätt kompetens på kort tid är en av förutsättningarna för interimsaffären. Beroende på hur kravspecifikationen ser ut och hur brådskande behovet är så är det alltid vår ambition att lösa behovet omgående. Processen tar ibland enbart någon enstaka dag och ibland upp till några veckor beroende på hur komplext uppdraget är.
Hur lång tidsperiod ska vi avtala om – och hur lång är uppsägningstiden?
Många uppdrag sträcker sig över 6–12 månader, i vissa fall betydligt längre och i andra betydligt kortare. Det är vanligt att uppdragen blir förlängda men kan även avslutas i förtid. Flexibiliteten är nyckeln!
Vad har vi som kund för möjligheter att anställa personen efter uppdragsperioden?
Vissa av våra konsulter är endast intresserade av interimsuppdrag, andra kan tänka sig en anställning efter avslutat uppdrag.
Klara Consulting hjälper till med interim, rekrytering och bemanning och ställer professionella interimskonsulter till förfogande inom lön, HR, redovisning och rådgivning. Klara Consulting utgår alltid från kunderna och kandidaternas behov och ger personlig rådgivning och stöd genom hela processen. Processen genomsyras av engagemang, flexibilitet och täta dialoger. Med kraftfulla rekryteringsverktyg hjälper vi till att lokalisera rätt kompetens för rätt tjänst.
Upplägget för en längre och en lite kortare rekryteringsprocess. Hur fungerar rekrytering och vad kan du förvänta dig av processen? Vi går igenom två...
Upplägget för en längre och en lite kortare rekryteringsprocess. Hur fungerar rekrytering och vad kan du förvänta dig av processen? Vi går igenom två...
Många företag blir utsatta för befogenhetsbedrägeri och fakturabedrägeri. Vi går igenom hur dessa bedrägerier går till, vad ni kan göra om ni...
Vi tar kontinuerligt fram artiklar och guider för ett lyckat företagande.