I den här artikeln går vi igenom allt du behöver veta för att byta namn på ditt företag.
Innan du gör någonting annat måste du bestämma dig för vad det nya namnet ska vara för ditt bolag. Det kanske låter som den lättaste biten men så är inte riktigt fallet. Att välja ett nytt namn till ditt företag kräver sin research då du måste se till att det följer alla regler som finns och att namnet självklart även gynnar ditt företag och den verksamhet du bedriver. Du kan alltså inte ta vilket namn som helst bara för att du eller dina medarbetare eller anställda gillar det.
För att få stenkoll på de regler som gäller vid ett namnbyte av ett företag kan du gå in på Bolagsverkets hemsida. Där hittar du en hel lista över alla de regler som du måste följa vid ett namnbyte. Här går vi dock igenom de viktigaste. Har du koll på dessa regler ökar chanserna att ditt nya företagsnamn kommer att bli godkänt samtidigt som det gynnar ditt bolag.
Hitta ett unikt namn
Först och främst är det avgörande att det nya namnet på ditt företag går att särskilja på från andra företag eller varumärken, särskilt om de är verksamma inom samma bransch som du. Det måste vara så pass annorlunda att det inte går att förväxla ditt bolag med något annat.
Matcha namnet med den verksamhet du bedriver
Namnet på ditt företag måste också stämma överens med den verksamhet du bedriver. På grund av detta är också din bolagsbeskrivning en viktig del av att namnge ditt företag. Vi återkommer till just bolagsbeskrivning i nästa avsnitt av denna artikel.
Icke-diskriminerande
Ditt företagsnamn får inte bestå av några uttryck som är diskriminerande eller kränkande. Du måste också vara uppmärksam så att namnet inte kränker någon annan verksamhets upphovsrätt.
Rätt kombination av bokstäver och siffror
Det finns också krav på längden av företagsnamn och vad namnet består av. Ett företagsnamn får till exempel inte endast bestå av en ort eller bara innehålla ett efternamn. Det får inte heller bestå av en kombination siffror eller bokstäver som inte bildar ett läsbart och förståeligt ord.
Om ditt företagsnamn känns unikt jämför med dina konkurrenter är det också större chans att det snappas upp av branschtidningar eller andra viktiga forum.
Du kan självklart börja med att själv göra research för att se om du hittar andra företag med det namn som du har tänkt dig. Ofta är den informationen bara en snabb googling bort. Om du vill vara helt säker på att namnet inte redan är taget kan du också be om en förhandsgranskning av namnet hos Bolagsverket.
Viktigt att du då kommer ihåg att en förhandsgranskning av ett namn bara är en engångskoll och att det inte gör att du “äger” det namnet. Det är endast när du har registrerat namnet som det är kopplat till ditt företag och därmed skyddat.
När du har checkat av punkterna ovan för ditt nya namn råder vi dig ändå att göra ytterligare lite research innan du går vidare med ditt namnbyte. Namnet på ditt företag är en central del av ditt varumärke och du vill därför vara helt säker på att det verkligen är rätt.
Finns det någonting som kan göra att någon associerar ditt företagsnamn med något negativt som kan skada ditt företag? Har du kollat upp vad namnet betyder på olika språk? Kanske kommer du att bedriva verksamhet mot andra länder än Sverige? Då vill du inte förlora kunder på grund av att ditt företagsnamn betyder något olämpligt på det lokala språket!
När du har valt och registrerat ett nytt namn för ditt bolag är detta bolag endast skyddat inom den bransch du är verksam inom. Det är därför viktigt att du beskriver din verksamhet på ett tydligt sätt. Det räcker inte med att du till exempel ska bedriva handelsverksamhet. Du måste tydligt redogöra för vilken typ av handel du ska driva på så sätt att ditt bolag tillhör en specifik bransch.
Det finns en del verksamheter som, enligt reglerna, måste beskrivas extra tydligt. Dessa är till exempel arkitekt, import/export och konsultverksamhet.
Kom dock ihåg att detta är ett första formellt steg internt för er som företag. Namnet måste fortfarande skickas in för godkännande av Bolagsverket.
Efter att ni har godkänt namnet på bolagsstämman måste ni anmäla och registrera det nya namnet hos Bolagsverket. Bolaget kommer sedan att granska det nya företagsnamnet manuellt innan det förhoppningsvis blir godkänt. En granskning från Bolagsverket kan ta upp till flera veckor.
Det kan därför vara bra att ni förbereder några olika versioner på namnet ni vill ha så att Bolagsverket kan granska alla varianter i en omgång. Det gör att du kan dra ner på tiden avsevärt innan du har ett godkänt namn som du kan använda.
När du skickar in din anmälan om ett namnbyte måste du också tillhandahålla bolagsordningen tillsammans med ett bolagsstämmoprotokoll som visar på ett namnbyte. Var också beredd på att det kommer kosta ditt företag runt 1000 svenska kronor att byta namn.
Efter att ni har godkänt namnet på bolagsstämman måste ni anmäla och registrera det nya namnet hos Bolagsverket.
Bolaget kommer sedan att granska det nya företagsnamnet manuellt innan det förhoppningsvis blir godkänt. En granskning från Bolagsverket kan ta upp till flera veckor.
Särskilda regler beroende på typen av verksamhet du bedriver
Som vi nämnde tidigare så måste du om du bedriver ett aktiebolag hålla en bolagsstämma för att genomföra ett namnbyte
Om du istället driver en enskild firma finns det inga krav på att du måste registrera ditt företagsnamn men det kan ändå vara bra för dig att göra det. Registrerar du ditt företag skyddar du det nämligen för att vara unikt för just ditt företag inom det län som du bedriver din verksamhet inom.
För ett handelsbolag måste just benämningen handelsbolag ingå i namnet på ditt företag. Ditt namn måste också vara unikt i det län som du är verksam inom.
Om fallet är så att du bedriver ett kommanditbolag så måste ditt namn på något sätt innehålla benämningen kommanditbolag.
Om ditt företag lägger till en ny typ av verksamhet inom ert bolag behöver du därför också lägga till en ny SNI-kod. SNI-koden måste alltså inte per automatik ändras vid ett namnbyte. Du måste däremot se över dina SNI-koder om ditt namnbyte även innebär en förändring i den typ av verksamhet du bedriver.