Kunskapsbanken

Så ser en rekryteringsprocess ut - Klara Consulting

Skriven av Elvira Larsson | 2024-sep-05 13:21:39

Upplägget för en längre och en lite kortare rekryteringsprocess

De två scenarierna är en längre process där det finns tid att gå igenom alla steg i lugn och ro i rekryteringen, och en lite kortare process där tiden är mer knapp och man fokuserar på de viktigaste stegen.

Den längre processen

Steg 1: Kravprofilsmöte med kunden

Tillsammans med kunden går vi igenom deras behov och förväntningar. Vilken roll söker ni? Vilka är de huvudsakliga arbetsuppgifterna? Vilka skallkrav och personlighetsönskemål finns? Vi sätter oss också in i hur bolaget fungerar, hur många anställda som finns, hur teamet ser ut och andra liknande aspekter för att kunna presentera en bra och rättvis bild av företaget för kandidaterna. I detta steg fastslår vi också formalia som hur processen ska se ut, vilka som är kontaktpersoner och vilka tidsramar som finns.

Steg 2: Attrahera kandidater

Här använder vi det vi fått reda på i kravprofilsmötet för att skapa en attraktiv annons. Vi använder oss också av vårt nätverk av kandidater och lägger mycket tid på LinkedIn, bland annat söker vi på viktiga nyckelord för att hitta bra kandidater.

Steg 3: Selektering av kandidater

Nu går vi igenom alla aktuella kandidater från vårt nätverk och våra LinkedIn-sökningar samt de ansökningar som kommit in via annonsen. Det är dags att välja ut de allra bästa för tjänsten och företaget.

Steg 4: Telefonavstämning med kandidater

Vi tar en första kontakt med de utvalda kandidaterna på telefon. Vi stämmer av kring skallkrav och bildar oss en uppfattning om hur de skulle kunna bidra och trivas på företaget.

Steg 5: Djupintervju hos Win-Win Interim

Efter telefonavstämningen har vi en längre intervju med några av kandidaterna där vi går ner mer på djupet kring kandidaternas personliga egenskaper, hur deras intresse för tjänsten ser ut och vad de tror att de kan bidra med mer konkret på arbetsplatsen.

Steg 6: Presentation till kunden

Nu presenterar vi vanligtvis tre, fyra kandidater för kunden, antingen muntligt eller skriftligt. Kunden får ta del av CV:n och våra omdömen av varje kandidat och göra en bedömning kring vilka man vill träffa för en intervju.

Steg 7: Intervju hos kunden

Intervjun gör kunden på egen hand, men vi stöttar både kund och kandidat inför samtalet. Ibland har kunden flera som intervjuar och det kan bli mer än en intervju.

Steg 8: Möjlighet till personlighetstest & kunskapstest

Detta steg är valfritt, men ett personlighetstest kan vara ett bra underlag för hur man hanterar och leder sin kommande medarbetare. Vi kan även erbjuda kunskapstester inom redovisning och bakgrundskontroll.

Steg 9: Referenstagning

Efter intervju hos kunden och eventuellt personlighetstest följer vi upp kandidatens referenser för att säkerställa en bra rekrytering för kunden.

Steg 10: Jobberbjudande

Kandidaten erbjuds tjänsten och tackar förhoppningsvis ja!

 

Söker du en ny medarbetare?

Den kortare processen

Steg 1: Kravprofilsmöte med kunden

Tillsammans med kunden går vi igenom deras behov och förväntningar. Vilken roll söker ni? Vilka är de huvudsakliga arbetsuppgifterna? Vilka skallkrav och personlighetsönskemål finns? Vi sätter oss också in i hur bolaget fungerar, hur många anställda som finns, hur ser teamet ut och liknande aspekter för att kunna presentera en bra och rättvis bild av företaget för kandidaterna. I detta steg fastslår vi också formalia som hur processen ska se ut, vilka som är kontaktpersoner och vilka tidsramar som finns.

Steg 2: Attrahera kandidater

Här använder vi oss av vårt nätverk av kandidater och lägger mycket tid på LinkedIn, bland annat söker vi på viktiga nyckelord för att hitta bra kandidater.

Steg 3: Selektering av kandidater

Nu går vi igenom alla aktuella kandidater från vårt nätverk och våra LinkedIn-sökningar. Det är dags att välja ut de allra bästa för tjänsten och företaget.

Steg 4: Telefonavstämning med kandidater

Vi tar en första kontakt med de utvalda kandidaterna på telefon. Vi stämmer av kring skallkrav och bildar oss en uppfattning om hur de skulle kunna bidra och trivas på företaget.

Steg 5: Kortare intervju hos Win-Win Interim

Efter telefonavstämningen har vi en kortare intervju på Teams där vi diskuterar kandidaternas personliga egenskaper, hur deras intresse för tjänsten ser ut och vad de tror att de kan bidra med mer konkret på arbetsplatsen.

Steg 6: Presentation till kunden

Nu presenterar vi vanligtvis tre, fyra kandidater för kunden, antingen muntligt eller skriftligt. Kunden får ta del av CV:n och våra omdömen av varje kandidat och göra en bedömning kring vilka man vill träffa för en intervju.

Steg 7: Intervju hos kunden

Intervjun gör kunden på egen hand, men vi stöttar både kund och kandidat inför samtalet. Ibland har kunden flera som intervjuar och det kan bli mer än en intervju.

Steg 8: Referenstagning

Efter intervju hos kunden följer vi upp kandidatens referenser för att säkerställa en bra rekrytering för kunden. Tester görs som tillägg vid önskemål.

Steg 9: Jobberbjudande

Kandidaten erbjuds tjänsten och tackar förhoppningsvis ja!

Under processen – oavsett scenario – lägger vi stor vikt vid löpande uppföljning med kunden. Vi informerar och har en transparent dialog genom hela processen. Skulle kunden vilja hoppa över något steg eller har specifika önskemål är vi flexibla och tillgodoser så gott vi bara kan. Som rekryterare blir vi som en företrädare för kunden i våra kontakter. Därför är det viktigt för oss att vara en bra ambassadör och kunna representera kunden på bästa sätt genom hela processen.

Lycka till med din rekrytering och tveka inte att kontakta oss för hjälp!